Didache 1.5

  • 1.5 παντι τω αιτουντι σε διδου και μη απαιτει, πασι γαρ θελει διδοσθαι ο πατηρ εκ των ιδιων χαρισματων. μακαριος ο διδους κατα την εντολην, αθωος γαρ εστιν. ουαι τω λαμβανοντι, ει μεν γαρ χρειαν εχων λαμβανει τις, αθωος εσται, ο δε μη χρειαν εχων δωσει δικην, ινατι ελαβε και εις τι, εν συνοχη δε γενομενος εξετασθησεται περι ων επραξε, και ουκ εξελευσεται εκειθεν, μεχρις ου αποδω τον εσχατον κοδραντην.
  • 1.5 to each one that asking you shall you give , and not you shall ask back from non of them all, because the Father himself will handing out of His own gifts. Blessed is the one that giving according the commands; hence guiltless he is. Woe to the one recieving, if he indeed having a need he shall be guiltless , the one however  that having no need will recieve judgment:why he recieved and unto what things,the need shall become being  examined according the deed, and not he shall loose himself  from there out, until he had given back the last coin.
  • 1.5 Tot elkeen die u vraagt zult gij geven, en gij zult niet terugvragen van geen van hun allen; omdat de Vader hemzelf zal uitdelen van Zijn eigen gaven. Gezegend is degene die geeft volgens de geboden, vandaar dat hij onschuldig is. Wee aan degene die ontvangt, als hij inderdaad een nood  heeft zal hij onschuldig zijn, degene echter die geen nood heeft zal vonnis ontvangen; waarom hij ontvangen heeft en tot welke dingen, de nood zal onderzocht worden volgens de daad, en hij zal zichzelf niet losmaken van daaruit, totdat hij de laatste munt terug gegeven heeft.
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Didache 1.5

  1. bregje says:

    de vertaling/het stukje zin… “vandaar dat hij onschuldig is”, begrijp ik niet helemaal. Waarom zou hij niet onschuldig zijn? Ben je pas onschuldig als je geeft volgens de geboden? Worden hier de gebeoden bedoeld van “Heb God lief boven alles en heb je naaste lief als jezelf”? Ik heb wat moeite met het woordje ‘vandaar’ .Wil iemand me het stukje dat daarna komt uitleggen? Mag je niet ontvangen als je geen nood hebt? Of mag je niet om iets vragen als je geen nood hebt? Gaat het om misbruiken van de vrijgevigheid van de ander die God liefheeft. En hoe zit het met genade?

  2. eternallifeministry says:

    De didache was een brief ten tijde van de eerste gemeente ,zoals bv handelingen, de geboden die toen waren, waren de geboden van de Heer Jezus, in handelingen zie je dat “geen enkel zei dat iets van hemzelf was, maar ze deelden al hun bezittingen” dus verkochten ze al hun bezittingen om het aan de voeten te leggen van de apostels. deze verdeelden dan aan degenen die nood hadden. Nu zie ook dat daar een Ananias en Safira waren die niet naar de geboden leefden en dus weer gingen konkelfoezen om er zelf beter van te worden. . dus ik denk dat je het kan zien als….degene die zijn bezittingen deelt met zij die nood hebben is gezegend en daarom (of vandaar is deze onschuldig)

  3. eternallifeministry says:

    Over het ontvangen in nood of zonder nood…..moeten we weer naar handelingen……..voor wie werd daar alles aan de apostels gegeven…waar dienden de gaven voor ……grotendeels voor de weduwen en wezen en armen te onderhouden……….er was die tijd ook al veel misbruik net als nu “zie ananias en safira en waarschijnlijk nog anderen neem ik aan” …….de periode van de didache is net zoals handelingen, een periode van vervolging geweest, de christenen waren uit de synagoge gegooid , velen ook uit de stad geworpen, anderen zelfs vermoord…………….dus eigenlijk was er voor hun geen sociaal opvangsysteem niet meer……de gemeente moest dus volledig vertrouwen op God en Zijn systeem van geven en ontvangen…………velen in de gemeente waren toen heel arm…………..ik probeer een klein stukje achtergrond te geven………om de context beter te begrijpen…………….Dus eigenlijk gaat het hier om geven aan zeg maar de sociale gemeentekas voor de armen…….en het ontvangen ervan …………….daarom staat er dat wie echt nood heeft en ontvangt onschuldig zal zijn…….maar die geen nood heeft en ontvangt zal vonnis ontvangen…….de nood zal volgens de daad onderzocht worden

  4. eternallifeministry says:

    Nog een gedachte die bij me opkomt? wat doe je eigenlijk als je iets (gift) aanneemt (of vraagt)dat je eigenlijk niet nodig hebt? …..ik denk zo…dan ontzeg je iemand iets die het wel nodig heeft.

    Hierbij denk ik aan iets dat ik laatst meemaakte……wij waren in een klein kerkje, dat alle jaren een zendeling steunde……..nu die zendeling kwam uit eigen beweging naar voor en zei ” lieve broeders je kan nu stoppen met mij te steunen, ik ben jullie dankbaar voor wat jullie mij in mijn nood gegeven hebben, maar nu voorziet God mij met zoveel dat jullie kunnen stoppen met geven aan mij” wow dat had ik nog nooit meegemaakt……….ik denk dat dit een mooie aanvulling hierbij kan zijn…!!

    • bregje says:

      Dank je wel voor je toelichting. Mooi voorbeeld van de zendeling. In de context die je schrijft, geloof ik dat je gelijk hebt. Wij weten van zo’n soort leven nu niets meer, want we betalen belasting en de mensen van de politiek verdelen het zoals hun partijprogramma het goeddunkt. Hoe zullen wij dat in deze tijd vorm geven? Ik vind dat bij geven ook altijd erg lastig. Zovelen bedelen om geld. Dagelijks komen er brieven en mails binnen… of je maar aub wil geven in tijden van crisis. Dan is het belangrijk om af te stemmen op de Heer. Zodat Hij in je hart kan leggen, welke nood echt hoog is. Gelukkig heb ik afgelopen maanden echt bepaalde mensen op mijn hart gekregen, waaraan ik mocht geven. Mensen die ik ken en waarvan ik weet dat wat ze doen echt op het hart van de Vader ligt. Dat er ,met het geld ook iets wordt gedaan en dat het niet verdwijnt in zakken van tussenpersonen die al van alles hebben. Het is een delicate zaak. Gelukkig heb ik in tijden waarin ik zelf weinig tot niets had, nooit hoeven bedelen. De Vader wist wat we nodig hadden. We kregen steeds genoeg voor 1 dag bij wijze van spreken. Voordat ik ervoor bad, kregen we het vaak al. En omdat ik dat heb ervaren (er kwamen spullen, geld en zegeningen van kanten en van mensen waar ik het niet van verwachtte of zelfs niet wist), kan ik nu geven. En merk ik hoe moeilijk dat kan zijn. Niet geven vanuit ,een impuls, maar met wijsheid en met een nederig hart. Gedoseerd en op het juiste moment. Ik toets altijd bij Peter of het bij hem ook klikt en als dat niet zo is, doen we het niet. Vaak heeft hij hetzelfde in zijn gedachten als ik en dan doen we het wel. Als je kunt ontvangen dan wordt geven anders. Lukraak geven en onverschillig ontvangen is een heel andere levensstijl, dan wat hierboven in de didache wordt vermeld. Mooi. Dank voor je toelichting.

Leave a comment